الخميس، 25 يونيو 2026

​الخير فينا.. ليه مساعدة الغير هي "الاستثمار" اللي مش بيخسر؟

*كتابة / هند جمال حسن مستشار تحكيم دولي بالمجلس العربي الافريقي*
​الخير فينا.. ليه مساعدة الغير هي "الاستثمار" اللي مش بيخسر؟
​بص يا سيدي/ستي، لو قعدنا نفكر شوية، هنلاقي إن الدنيا دي دوارة، ومفيش حد فينا يقدر يعيش لوحده. فكرة إن كل واحد "يخليه في حاله" دي فكرة بتخلينا نضعف، لكن لما بنسند بعض، الدنيا بتبقى أهون بكتير.
​ليه مساعدة الغير بتفرق؟
المشكلة بتصغر لما بتتقسم. عارف لما تكون شايل شنطة تقيلة لوحدك؟ ظهرك بيوجعك، بس لو حد شال معاك، الشنطة هتتوزع والوزن هيخف. هي دي نفس الفكرة، المشكلة اللي بتبقى "جبل" عند شخص، ممكن تبقى "حبة رمل" لو حد تاني تدخل وساعده يحلها أو حتى بس طبطب عليه. والخير بيجيب خير؛ لما تلاقي نفسك بتساعد حد، الدنيا بتفتحلك أبواب تانية في وقت ما أنت تكون محتاج، غير الراحة النفسية اللي بتملا قلبك لما تلاقي حد ابتسم بسببك.
​مواقف صغيرة.. بتعمل فرق كبير
الناس فاكرة إن المساعدة محتاجة مجهود خارق، بس الحقيقة إن المواقف البسيطة هي اللي بتغير يوم بني آدم بالكامل:
​الست الكبيرة: اللي شايلة شنط تقيلة ومش قادرة تمشي، ليه نعدي جنبها ونحنُ براسنا بس؟ دقيقة واحدة من وقتك هتاخد فيها دعوة حلوة وتخليها تمشي وهي حاسة إن لسه فيه خير في الدنيا.
​عابر الطريق: حد بيحاول يعدي الشارع وخايف من الزحمة، إنك تاخد بإيده وتعديه للناحية التانية دي مش مجرد حركة، دي "أمان" ورسالة إننا في الشارع ده عيلة واحدة بيخافوا على بعض.
​رسالة لجيلنا الجديد: "خليك إنت التغيير"
إحنا عايشين في زمن "السوشيال ميديا"، والجيل الجديد اتعود يشوف كل حاجة من ورا الشاشة. فكرة إننا نمد إيدينا لحد في الواقع بقت غريبة، مع إن الرجولة والشهامة مش بتبان في الستوريز، بتبان في "الواقع".
​يا شباب، المساعدة هي اللي بتخلينا "بشر" بجد. بدل ما نضيع وقتنا في "تحديات" (Challenges) ملهاش لازمة، ليه ما نعملش "تحدي الجدعنة"؟
​قاعدة الـ 5 دقائق: خصص 5 دقائق بس في يومك عشان تعمل حاجة مفيدة لحد غيرك.
​بطل "أنا مالي": الجملة دي هي اللي بتدمر المجتمعات. "أنا مالي" دي كنسلها من قاموسك، واستبدلها بـ "محتاج مساعدة؟".
​المساعدة "عدوى إيجابية": لما تساعد حد، أنت مش بس بتريحه، أنت بتبني "عضلة الإنسانية" جواك، وبتشجع اللي حواليك يعملوا زيك.
​الخلاصة:
تخيل لو كل واحد فينا بقى "مساعد" للي جنبه، الدنيا هتبقى شكلها إيه؟ مش هنشوف حد بيعاني لوحده، ولا حد خايف يطلب مساعدة. المساعدة مش "تفضل" مننا، دي واجبنا تجاه بعض، وهي الطريقة الوحيدة اللي تخلينا نعيش مرتاحين.
​ابدأ النهاردة.. اخرج من فقاعتك، دور على حد محتاج لمسة إيد أو كلمة طيبة، وهتتفاجئ بمدى تأثير ده على حياتك أنت قبل حياتهم. الدنيا لسه بخير، بس بشرط.. إحنا اللي نكون الخير ده

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Post Top Ad

Your Ad Spot