الثلاثاء، 23 يونيو 2026

🔴 بعد اكتشاف غش عصير القصب، اللب والسوداني غشوه.. 🥜

رصد ومتابعة 
بقلم ✍️احمد حمدى مستشار علاقات دبلوماسية المجلس العربى الافريقى الدولى 
 جهاز حماية المستهلك في بني سويف أعلن عن ضبط محل تسالي كبير بيستخدم مادة كيميائية لغش المنتجات وتغيير شكلها. 

الحملة نجحت في ضبط مادة التارترازين داخل المحل والمادة دي بيستخدموها عشان يضيفوا لون أصفر على اللب والفول السوداني غير المقشور عشان يبان طازة وشكله حلو.. 

استخدام المادة دي في التسالي بيعتبر مخالفة كبيرة للاشتراطات والمعايير الصحية وبيهدد سلامة المواطنين. 

من ناحية تانية الجهات المسؤولة حذرت من تداول المنتجات اللي فيها المادة دي وتم التحفظ على كل المضبوطات وتحرير المحاضر واتخاذ الإجراءات القانونية ضد أصحاب المحل.

وناشدوا كل الناس يبلغوا فوراً عن أي محل تسالي بيشكوا في جودة منتجاته لحماية صحة الجميع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Post Top Ad

Your Ad Spot